Identiteit:
Beschrijving van de verplichtingen
Artikel 1
Alle producten die deel uitmaken van het standaard assortiment van de showroom aangeboden door de verkoper worden gekwalificeerd als meubels. De verkoper is gebonden door de garantiedocumenten, brochures, reclamefolders en alle andere documenten die hij verspreidt of aanvaardt, of waarnaar hij verwijst, op voorwaarde dat ze de rechten van de koper die voortvloeien uit de wet of deze overeenkomst niet beperken. Elke verkoop is onderworpen aan deze algemene voorwaarden, tenzij er schriftelijk anders is overeengekomen. De verkoper kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor belangrijke wijzigingen in de fabricage, afmetingen of kleur van het meubilair door de fabrikant, tenzij deze wijzigingen duidelijk op de voorzijde van de bestelbon zijn vermeld, of tenzij deze kenmerken (fabricage, afmetingen, kleur) voor de koper essentiële elementen van de overeenkomst vormen, in overeenstemming met de schriftelijke bepalingen ervan.
Verkoop buiten de onderneming en bedenktijd
Artikel 2
Vanaf de ondertekening van de verkoopovereenkomst is de verkoop voltooid in overeenstemming met artikel 1583 van het Burgerlijk Wetboek en kan de koper er niet meer van afzien, tenzij het gaat om een verkoop die buiten de onderneming is gesloten volgens sectie 11 van de wet van 14 juli 1991, waarvan artikel 88 bepaalt dat de consument binnen de 14 dagen vanaf de dag na ondertekening van het contract het recht heeft om kosteloos van zijn aankoop af te zien, op voorwaarde dat hij de verkoper op de hoogte brengt via een aangetekende brief. De verkopen buiten de onderneming zijn die welke plaatsvinden tijdens beurzen of tentoonstellingen. Deze bedenktijd bestaat evenmin wanneer het bezoek van de verkoper het onderwerp was van een uitdrukkelijk en voorafgaand verzoek van de koper met het oog op het onderhandelen van een verkoop.
Prijs
Artikel 3
De prijs vermeld op de voorzijde van de bestelbon omvat alle kosten, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk door de overeenkomst zijn vermeld en die welke voortvloeien uit het gebruik van een lift voor de levering van het meubilair. De verkoper behoudt zich het recht voor om de bijkomende kosten ten laste van de koper te brengen die voortvloeien uit onjuiste informatie verstrekt door de koper bij het opstellen van de bestelbon met betrekking tot de leveringsplaats of als wijzigingen worden aangebracht aan deze leveringstermijn en/of de leveringsplaats en/of de leveringsomstandigheden. De totale prijs wordt eveneens aangepast in geval van wijziging van het BTW-tarief vóór de voorziene leveringsdatum.
Leveringsdatum
Artikel 4
Tenzij anders vermeld op de bestelbon, bedraagt de leveringstermijn 16 weken, te rekenen vanaf de dag na ondertekening van de bestelbon. De contractuele leveringstermijn kan door de verkoper met 25% worden verlengd. Deze wordt verlengd met de duur van de jaarlijkse sluiting van de leveranciers of de duur van onmogelijkheid tot uitvoering in geval van overmacht.
In het geval dat de uiterste leveringstermijn wordt verlengd of uitgesteld op eenzijdig verzoek van de koper voor een duur van meer dan een maand, kan de verkoper de betaling van een aanvullende aanbetaling van 50% van de meubelprijs eisen, evenals eventuele opslagkosten, bovenop de aankoopprijs van het meubilair, tegen een tarief van 3% van deze prijs per maand.
Artikel 5
Het voorgaande artikel is niet van toepassing wanneer de leveringstermijn niet wordt nageleefd als gevolg van onvoorziene en onafhankelijke omstandigheden van de wil van de verkoper, op voorwaarde dat deze de koper binnen de 15 dagen na de kennisname ervan en uiterlijk op de voorziene leveringsdatum op de hoogte heeft gesteld. In dat geval heeft de koper de keuze tussen de tijdelijke levering van vervangend meubilair.
Artikel 6
De koper kan zich verzetten tegen de toepassing van artikelen 4 en 5 in het bijzondere geval waarin hij op de voorzijde van de bestelbon heeft laten vermelden dat een late levering voor hem geen enkel nut meer zou hebben of dat dit uitstel hem een ernstig financieel nadeel of morele schade zou berokkenen, waarbij de koper geen enkel financieel nadeel of morele schade kan inroepen als hij niet heeft vermeld wat voorafgaat op de voorzijde van de bestelbon.
Artikel 7
De koper kan niet worden verplicht om een gedeeltelijke levering van meubels die een geheel vormen te aanvaarden, tenzij hij zelf deze gedeeltelijke levering heeft gevraagd.
Artikel 8
De levering gebeurt op de overeengekomen plaats op de bestelbon via een supplement en als de leveringsplaats niet is overeengekomen, vindt deze plaats op het adres van de koper of van een van de kopers vermeld op de bestelbon.
Kwaliteit van het meubilair
Artikel 9
De verkoper garandeert dat de meubels gebruiksklaar zijn en vrij van alle zichtbare of verborgen gebreken. Hij verklaart dat de meubels overeenstemmen met wat op de bestelbon is vermeld en dus met wat is overeengekomen, met de normale gebruiksvereisten van betrouwbaarheid en de normale gebruiksduur volgens de bestaande veiligheidsnormen en de publiciteitsspecificaties of alle andere.
Termijn met betrekking tot gebreken
Artikel 10
De gebreken die bestonden op het moment van de levering en die de koper redelijkerwijs kon vaststellen, worden beschouwd als onmiddellijk aanvaard als de koper aanwezig was tijdens deze levering. Als de koper afwezig was tijdens de levering of als de meubels moeten worden uitgepakt of gemonteerd door de koper zelf, moet hij de verkoper binnen de 2 werkdagen na de levering schriftelijk of per e-mail op de hoogte brengen van de gebreken. In dat geval houdt de ondertekening van het leveringsbon of een soortgelijk document geen aanvaarding van het gebrek in.
Garantie op het meubilair
Artikel 11
Al onze artikelen genieten van een wettelijke garantie van twee jaar tegen elk gebrek aan conformiteit.
De plooien in de kussens van de rugleuningen, de zitvlakken of de frames vallen niet onder de garantie, net als de accidentele beschadigingen door vlekken, stoten, krassen of brandwonden, noch de ritssluitingen, klittenband, knopen en bevestigingsbanden van kussens. Alle beschadigingen door de werking van zonlicht of intense wrijvingen, door schade door transpiratievocht of zweet zijn eveneens uitgesloten van de garantie, net als de natuurlijke plooien in het leer door gebruik.
Het heen- en terugtransport naar het huis van de koper is betalend.
Elke herbevoorrading, of deze nu plaatsvindt in het kader van de garantie of van een aanvullende bestelling, gebeurt onder de exclusieve verantwoordelijkheid van de koper, aangezien kleurverschillen vaak onvermijdelijk zijn.
Overdracht van eigendom en risico’s
Artikel 12
De overdracht van de eigendom van het meubilair vindt plaats op het moment van de levering, op voorwaarde dat de volledige prijs van dit meubilair vooraf is betaald, waarbij de risico’s van verlies of beschadiging van het meubilair echter voor rekening van de verkoper blijven tot aan de levering.
Betaling
Artikel 13
De betaling van het meubilair gebeurt contant vóór de levering, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op de bestelbon bij ondertekening, moet de koper een minimum aanbetaling van 50% van de prijs van het meubilair storten, waarbij elke gedeeltelijke betaling van de aanbetaling wordt beschouwd als een eenvoudige betalingsfaciliteit die de verplichting van de koper om de contractuele aanbetaling van 50% van de prijs te betalen binnen de op de bestelbon vermelde termijn en bij gebrek aan specificatie binnen de maand na ondertekening van de bestelbon niet wijzigt, waarbij elke betalingsvertraging van de volledige aanbetaling een vertraging van de levering met dezelfde duur kan veroorzaken onder de verantwoordelijkheid van de koper die zich niet op dit uitstel kan beroepen en kan beweren dat de leveringstermijn niet is nageleefd, tenzij tegenovergestelde vermeldingen op de bestelbon onder de voorwaarden vermeld in artikel 6 hierboven.
Elk verschuldigd bedrag brengt van rechtswege en zonder ingebrekestelling moratoire rente tegen een tarief van 1% per maand, zijnde 12% per jaar, waarbij elke begonnen maand als vervallen wordt beschouwd. Bovendien, indien de betaling niet binnen de 15 dagen na een ingebrekestelling per aangetekende brief is uitgevoerd, is een forfaitaire vergoeding van 10% van de aankoopprijs met een minimum van 75€ verschuldigd, zonder afbreuk te doen aan de hierboven vermelde rente en de in de vorige bepalingen voorziene vergoedingen. Elke gedeeltelijke betaling wordt eerst op de rente en vervolgens op het kapitaal verrekend overeenkomstig artikel 1254 van het Burgerlijk Wetboek.
Artikel 14
In geval van overschrijding door de verkoper van de contractuele leveringstermijn met meer dan 25%, moet de klant in eerste instantie Moda Meubles schriftelijk in gebreke stellen door hem een ultieme termijn van 15 dagen te laten voor de levering. Als de levering niet plaatsvindt binnen de door de klant aangegeven termijn, heeft deze de mogelijkheid om de verkoop te annuleren door het verzenden, binnen de 30 dagen na het verstrijken van de ultieme termijn, van een aangetekende brief. In dat geval wordt de door de klant betaalde aanbetaling binnen de 30 dagen op zijn bankrekening terugbetaald. De klant heeft geen recht op enige vergoeding of andere compensatie.
Artikel 15
De koper die eenzijdig de overeenkomst wil opzeggen of weigert de conform de bestelbon te leveren, is gehouden de verkoper een vergoeding te betalen van 50% van de verkoopprijs.
Geschillen
Artikel 16
Alle betwistingen of klachten met betrekking tot de kwaliteit van het meubilair of meer algemeen met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst moeten ter kennis worden gebracht van Moda Meubles, Rue de Herve 619 te 4030 Luik, per aangetekende brief met ontvangstbewijs binnen de 8 dagen na de levering uiterlijk. Enkel de rechtbanken van Luik zijn bevoegd.
De meubels moeten worden uitgepakt of gemonteerd door de koper zelf, hij moet de verkoper binnen de 2 werkdagen na de levering schriftelijk of per e-mail op de hoogte brengen van de gebreken.